Yoghurt onderschat of overschat

Yoghurt zeker doen!!!

Fit & Slank adviseert dagelijks yoghurt te nuttigen. Maar wat is er nou zo belangrijk aan het eten van yoghurt?

Yoghurt is een zuur melkproduct gemaakt van melk en melkzuur. Door melkzuurbacteriën worden melksuikers omgezet in melkzuur. Het is afhankelijk welke melk je gebruikt om te komen tot volle, halfvolle of magere yoghurt. Veel mensen vinden yoghurt te zuur maar tegenwoordig heb je ook milde varianten. Yoghurt is makkelijker verteerbaar dan andere melkproducten. De halfvolle en magere yoghurt staan ook in de schijf van vijf en horen bij een verantwoord voedingspatroon. Een portie yoghurt van 100 gram bevat slechts 38 kcal.  Daarnaast 4 gram eiwit en veel mineralen zoals magnesium, calcium en kalium.

Als je magere yoghurt eet en vers fruit door doet heb je, én een lekker verantwoord tussendoortje én je geeft je lichaam een boost door de goede stoffen van zowel de yoghurt als het fruit. Bij je ontbijt kan je yoghurt nemen met ongezoete muesli. Door regelmatig yoghurt te nemen, neemt de behoefte aan andere, minder onschuldige voeding af omdat je wel een verzadigd gevoel krijgt na het nuttigen van een portie yoghurt met fruit.

Uit onderzoek blijkt dat het nemen van melk en melkproducten samenhangen met een lager risico op darmkanker. Het eten van yoghurt verlaagt de kans op het ontwikkelen van diabetes type 2. Onderzoek toont aan dat het gebruik van 60gram yoghurt of meer per dag samenhangt met ongeveer 15% lager risico op diabetes type 2 ten opzichte van minder dan 10 gram per dag. Er zijn verschillende soorten yoghurt zoals standyoghurt die in het pak verder rijpt en die niet geschonken kan worden en dan is er roeryoghurt die glad geroerd is voordat het de verpakking in gaat en wel uit het pak geschonken kan worden. Bulgaarse yoghurt is gemaakt van ingedikte melk en magere melkpoeder. Volle Bulgaarse yoghurt is vetter dan gewone volle yoghurt. Kefir is een yoghurt waaraan ook gisten zijn toegevoegd naast de melkzuurbacteriën.  Het bevat wat koolzuur en alcohol waardoor het een beetje prikt in de mond.

Zoals je hebt gelezen is yoghurt echt een onderschat voedingsproduct. Er zijn veel voordelen om yoghurt een vast onderdeel te laten uitmaken van je dagelijkse voeding. Dus ik zou zeggen: Yoghurt zeker doen!!!

 

Geschreven door Fit & Slank coach Marieke Koch uit Almere

Bron: het voedingscentrum