Noten zijn toch gezond?

Geniet, maar met mate.

 

Afgelopen dinsdag tijdens de cursus kwam deze vraag weer naar voren, in elke cursus wordt deze vraag gesteld. Het antwoord is vaak wat tegenstijdig want hoe ga je uitleggen dat noten inderdaad gezond zijn maar je er toch voorzichtig mee moet zijn.

Allereerst kun je vragen: Waarom zijn noten gezond? Noten leveren ijzer, vitamine E en B-vitamines. Het zijn volwaardige vleesvervangers. In noten zit veel vet, vooral onverzadigd vet. Hoeveel verzadigd vet ze leveren verschilt per soort. Hazelnoten, walnoten of amandelen bevatten relatief meer onverzadigd vet en minder verzadigd vet dan cashewnoten. Er zijn sterke aanwijzingen dat het eten van noten beschermend werkt tegen hart- en vaatziekten, maar dat is nog niet bewezen. Sommige mensen zijn overgevoelig voor noten. Het afweersysteem reageert specifiek op het eiwit dat in 1 of meerdere soorten noten zit.

Dan volgt de vraag: Wanneer zijn noten gezond? Noten zijn heel gezond als ze zo puur mogelijk worden geconsumeerd. Als je kiest voor gezonde noten is het belangrijk dat je er op let dat:

  • de noten niet gebrand of geroosterd zijn.
  • de noten niet gezouten of gesuikerd zijn
  • de noten niet van een lage kwaliteit zijn.

Gezonde noten zijn a- kwaliteit noten die ongebrand en ongezouten zijn zonder verdere toevoegingen. En nu moet ik nog steeds tijdens de cursus uitleggen dat noten niet altijd goed voor ons zijn. Dus de volgende vraag is: Waarom mag ik, als ze zo gezond zijn, niet te veel noten nuttigen? Ze bevatten heeeeeeeel veel calorieën. Eigenlijk geldt voor noten hetzelfde als voor zoveel andere lekkere dingen, alles met mate. Noten bevatten veel vet, dit zijn wel gezonde vetten maar te veel is niet goed. Met 100 gram noten eet je al snel een extra maaltijd en daarom moet je er goed mee opletten. Dus een paar noten in de yoghurt, geen probleem maar een bakje noten op tafel en ongecontroleerd pakken wordt al snel wel een probleem. 

Extra tips bij het eten van noten:

  • Eet vooral niet geroosterde noten. Veel belangrijke voedingsstoffen gaan namelijk verloren wanneer noten geroosterd of gebrand worden.
  • Eet noten regelmatig, maar wel in kleine porties.
  • Eet noten zo vers mogelijk, dan bevatten ze de meeste voedingsstoffen.
  • Door licht en lucht kunnen noten sneller hun smaak verliezen, bewaar ze dus niet te lang en hou ze droog en goed afgesloten.
  • Eet bij voorkeur ongezouten noten, want zout verhoogt de bloeddruk.

200 calorieën zijn hoeveel noten?

  • Walnoten                       8 stuks
  • Macademia                  10 stuks
  • Pecan                          10 stuks
  • Cashewnoten              22 stuks
  • Amandelen                  29 stuks
  • Pistach                         62 stuks

Door Fit & Slank coach Annet Damhuis