Goede gewoonten!

Blijven werken

Naar schatting is ongeveer 80% van je gedachten negatief: “Ik kan dat niet”, “ze moeten mij altijd hebben”, “dat gaat mij niet lukken”, “daar heb ik geen talent voor” enzovoort?

Herkenbaar?

Wanneer je wilt afvallen en/of een gezond eetpatroon wilt aanleren is je mindset van grote invloed. Iedereen praat voortdurend tegen zichzelf, dus jij ook, vaak zonder dat je er erg in hebt. De manier waarop je tegen jezelf praat is heel bepalend voor je stemming.

Juist die stemming is van grote invloed op het behalen van jouw gestelde doelen. Je hebt bijvoorbeeld jezelf het doel gesteld dat je 10 kilo aan gewicht wilt verliezen zodat je aanstaande zomer fit & Slank in bikini op het strand ligt. Wanneer je dagelijks tegen jezelf zegt dat het je waarschijnlijk toch niet gaat lukken, dat je te zwak bent en toch wel gaat snoepen dan heb je een grote kans dat het inderdaad niet gaat lukken (hoe graag je misschien ook zou willen).

Het is dus van groot belang dat je positieve gedachten hebt. Dit proces kun je sturen door jezelf de juiste vragen te stellen. Wanneer je jezelf de vraag stelt: “Waarom kan ik niet afvallen?” dan beantwoordt je deze vraag met “omdat je zwak bent en elke keer opnieuw dat hele pak koek opeet”.

Als je jezelf positieve vragen stelt: “waarom gaat het jouw lukken om 10 kilo af te vallen?” dan krijg je andere antwoorden: “ik ben gemotiveerd. Ik weet van mijzelf dat ik het kan en dat ik de juiste keuzes ga maken”.

Met het stellen van vragen kun je jezelf heel goed motiveren, maar dus ook demotiveren. Het is de kunst om de juiste, positieve, vragen te stellen. Natuurlijk wordt je beïnvloed door je omgeving. Het gaat er niet om wat deze gebeurtenissen met jou doen, het gaat erom wat jij met deze gebeurtenissen doet. De volgende technieken helpen je hierbij.

Waarderen

Door regelmatig te beseffen wat je hebt wat goed gaat breng je rust in je denken. Waarderen heeft een sterke relatie met dankbaarheid, wat een van de krachtigste emoties is

Affirmatie

Affirmatie helpt je om jezelf te motiveren en je instelling te verbeteren. Een affirmatie is een positieve bekrachtiging van iets wat je graag wilt bereiken. Je zorgt voor affirmatie door regelmatig een beschrijving van de door jouw gewenste werkelijkheid te herhalen. Wanneer je deze maar vaak genoeg herhaald heeft dit uitwerking op je stemming en gedrag. Als je tegen jezelf zegt dat je te dik bent en nooit zal afvallen en deze boodschap voortdurend in jezelf herhaalt, gaat je brein dit als waarheid beschouwen. Je kunt dit omdraaien door bijvoorbeeld een cursus Fit & Slank te gaan volgen en daarnaast een positieve bevestiging toe te passen door steeds in jezelf te herhalen dat je er alles aan gaat doen om binnen een half jaar 10 kilo af te vallen.

Visualiseren

Dit is een zeer krachtige methode waarbij je zo veel mogelijk zintuigen gebruikt om je onderbewuste te voeden. Denk daarbij aan wat je wilt en aan wat je niet wilt. Als ik zeg: ´denk aan een slagroomtaart`, waar denk je dan aan? Datgene waar je aan denkt en dus aandacht geeft, wordt in gedachten vanzelf groter en belangrijker. Denken aan wat je wilt en dat voor je zien, helpt je dit te bereiken. Zie je zelf al 10 kilo lichter op het strand liggen in die bikini!

Zelfbeeld

Als je kleine stapjes maakt richting je doel en dingen doet waar je trots op bent, groeit je zelfbeeld. Dat werkt versterkend en zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft.

Goede gewoonten

Het grootste belang is dat je je aandacht richt op positieve zaken. De genoemde technieken helpen je daarbij. En als je dan de voortgang meet en merkt dat het beter gaat, is dat een beloning die voor extra motivatie en inspiratie zorgt om gedisciplineerd door te gaan. Je zult merken dat je lichamelijk (een betere conditie, lager gewicht) geestelijk (meer rust in je hoofd) maar ook sociaal (betere balans, meer gerichte aandacht) voordeel ondervindt. Genoemde technieken helpen je op deze gebieden resultaten te boeken, waarbij ze elkaar versterken en je gemotiveerd blijft. Op deze wijze werk je aan goede gewoonten!

 

Geschreven door Fit & Slank coach Eveline van de Buld 

Bron: boek Prioritijd! Auteur: Ronald van de Buld