De slachtofferrol

Hoe stap je uit de rol?

De eerste stap heb je gezet, je hebt ervoor gekozen dat je fitter en slanker door het leven wilt gaan. Tijdens een proces van verandering vertoon je vaak ‘ja-maar gedrag’; je hebt gekozen voor gezonder eten, minder eten en meer bewegen en daarbij hoort een andere leefstijl.

Jij bent al een tijd niet gewend om op je eten en beweging te letten en ook je omgeving kent je zoals je nu bent. Zij gaan wellicht op de oude weg verder: je dochter, manlief of vriendin pakt – onder je ogen en je neus - die zak chips, die je voorheen binnen no-time leeg kon eten. En niets is makkelijker dan de schuld op hen af te schuiven: omdat zij pal onder je neus een zak chips opentrokken, maakten ze het voor jou onmogelijk om ervan af te blijven. Je ontwijkt hierbij je eigen verantwoordelijkheid: door te beslissen om fitter en slanker door het leven te gaan heb je tegelijk de afspraak met jezelf gemaakt om gezonder en beter te gaan eten. Dat een zak chips niet leidt tot fitter en slanker worden, zal geen nieuws voor je zijn. Uiteindelijk ben jij degene die zelf bepaalt wat en hoeveel je eet. Wanneer je omgeving aan de chips gaat, is het jouw eigen verantwoordelijkheid om sterk te zijn en ervan af te blijven. 
 
Ik zal eerlijk zijn: fitter en slanker worden kan stressvol zijn. Chips zijn (erg!) lekker, maar je weet ook dat het beter is om ze niet te eten. Stress kan op haar beurt weer frustreren: jij wilt fitter en slanker worden, maar door te kiezen voor minder goede producten vallen je resultaten tegen en uiteindelijk geef je jouw omgeving de schuld: zij zaten lekker te schransen binnen jouw handbereik. Door jezelf als slachtoffer neer te zetten lijkt het alleen maar makkelijker, helaas dat is niet zo, je komt namelijk niet vooruit. Je onderdrukt de doodsimpele oplossing om fitter en slanker te worden: gezonder eten. De slachtofferrol is zelfs de grote boosdoener dat je niet fitter en slanker wordt.

Hoe stap je uit de slachtofferrol:  

  1. Omring jezelf met positieve mensen, mensen die begrip tonen voor de verandering van je leefstijl, je motiveren en je eventueel van tips kunnen voorzien om met bepaalde situaties om te gaan.
  2. Zorg voor een goede heldere motivatie, waarom wil je fitter en slanker worden? Wat gaat het je allemaal opleveren. 
  3. Bedenk wat je allemaal WEL mag eten en vooral niet wat je NIET mag eten. 
  4. Verander je gedachten, ga omdenken, wat heb jij nodig om te bereiken wat je wilt bereiken
  5. Schakel hulp in, vind je het moeilijk om zelf fitter en slanker te worden, schakel dan een voedingscoach en eventueel een personal trainer in.  

Fit & Slank coach Judith Roelvink